ZL 200

Op een zonnige dag na ligt de zomer weer achter ons. En daarmee de tijd van de vrolijke locatietheaters en festivals waarin vrij geëxperimenteerd wordt…

Op een zonnige dag na ligt de zomer weer achter ons. En daarmee de tijd van de vrolijke locatietheaters en festivals waarin vrij geëxperimenteerd wordt. Het gevoel van: even lekker theater maken met niet al te veel regels. Maar die regels, hoe wars we er soms ook van zijn, spelen ook bij de zomerse festivals en theaters een belangrijke rol. Die buitentheaters laten ook een ander belangrijk aspect van de regels in ons vak zien: bijna altijd gaat het om maatwerk. Want geen voorstelling heeft dezelfde opzet, installatie, decormaterialen, of omgeving.

Het summum van maatwerk is een voorstelling zelf: hier moet álles samenkomen, maar ook perfect op elkaar aansluiten. Maatwerk ten top; het mag niet knellen of schuren. In het artikel over de Parade op pagina 08 kun je lezen dat techniek hierbij een steeds grotere rol kan spelen. Zo voert harpist Remy van Kesteren tijdens het kleinschalige theaterfestival zelf live zijn eigen compositie uit, waarbij hij niet alleen zijn draagbare Delta harp bedient, maar ook heuse robotjes, gebouwd van alledaagse dingen.

Maaike Westinga houdt zich bezig met maatwerk van een heel ander kaliber: als theaterarchitect is geen project gelijk. Functionaliteit en creativiteit moeten gekneed worden tot één geheel, waarbij er tal van variabelen zijn waar je rekening mee moet houden. Westinga doet uit de doeken hoe zij zoiets aanpakt op pagina 18.

Een heel andere vorm van maatwerk is die waarmee theaters steeds meer te maken hebben. Een nieuwe trend is dat zij hun programmering steeds meer mengen: naast culturele voorstellingen, verzorgen zij ook steeds meer commerciële en maatschappelijke voorstellingen en evenementen. Aan de ene kant noodzakelijk om het hoofd boven water te houden, aan de andere kant een manier om een stukje zomer juist naar de theaters te halen, juist door allerlei programma’s te mengen. En ook hier wordt er maatwerk gevraagd, want elke voorstelling vergt andere dingen van de technische installaties en de technici zelf. Medewerkers van Theater Orpheus in Apeldoorn en Theater Hanzehof & Buitensociëteit in Zutphen vertellen op pagina 26 en verder hoe zij hiermee omgaan.

In hoeverre de regels voor onze branche maatwerk vergen, bleek al in het vorige nummer van Zichtlijnen in het artikel over brandveiligheid. In deze editie op pagina 38 een reactie op dat artikel, over de totstandkoming van het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (BGBOP). Daarin staat in feite alles wat niet door het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) valt. Want veel van het werk dat we doen en de machines en installaties waar we mee werken, vallen nu eenmaal niet onder de standaardregels.

Datzelfde geldt voor de Arboregels omtrent transport en opslag van apparatuur. Arboregels te over, maar laten de werkzaamheden in de evenementensector nu nét niet binnen al die andere al opgestelde regels vallen. Waar zijn de regels voor de evenementensector dan wél te vinden? Dat dit nog best een zoektocht blijkt, kun je lezen vanaf pagina 32.

Tja, maatwerk betekent vaak veel éxtra werk en dat brengt de nodige stress met zich mee. Maar wees eerlijk: maatwerk is ook een van de dingen die ons vak zo mooi maken, toch?