NIEUWS

07-05-2018

GreenStages2020: Convenant duurzame poppodia & theaters

Samen groener groeien.....

Poppodia en theaters in Nederland hebben een enorm bereik. De activiteiten van de poppodia en theaters in Nederland trekken circa 16 miljoen bezoekers per jaar. Dit biedt niet alleen heel veel kansen om een boodschap over te brengen, maar brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee als het gaat om bijvoorbeeld energie en afval.

​De urgentie in Nederland om aan de slag te gaan met duurzaam ondernemen groeit, ook in de culturele sector. In de praktijk blijkt dat veel organisaties niet goed weten hoe ze het onderwerp moeten benaderen, niet voor de muziek willen uitlopen of niet weten hoe ze met inspanningen rondom duurzaam ondernemen hun voordeel kunnen doen.

​Met het convenant GreenStages2020 doorbreken we de ban en maken we in de periode 2018-2020 in een collectief traject grote stappen in de transitie naar meer duurzaam ondernemen. Dit doen we samen met de deelnemers, overheden, maatschappelijk partners en sponsoren.  

De speerpunten van het convenant zijn:

  • 15% CO2 reductie in 2020 t.o.v. 2015;
  • 10% meer recyclebaar afval t.o.v. 2015;
  • 100% van de deelnemers beschikt over een uitgeschreven MVO-beleid;
  • 50% gecertificeerd met keurmerk of certificaat (minimaal niveau brons);
  • 100% energiemonitoring;
  • 20% groei in het volume inkoop duurzame producten (food en non-food);
  • 30% reductie plastic afval.
     

​ Doelstelling is om minimaal de onderstaande doelen en resultaten te behalen:

  • ​Duurzaamheidskring (minimaal 9 bijeenkomsten in 3 jaar);
  • Organiseren uitreiking van een nog te ontwikkelen award voor duurzame podia en theaters (vanaf 2018);
  • Kennisdeling, - vergaring en -bundeling MVO-thema’s en duurzaam ondernemen binnen poppodia en theaters;
  • Verzamelen en delen branchegegevens (benchmark) rondom energie, CO2, afval en duurzaam inkopen;
  • Minimaal 10 nieuwe poppodia en theaters met een certificaat of keurmerk voor duurzaam ondernemen (bijvoorbeeld Green Key, BREEAM-NL Use-In of EKO-Keurmerk);
  • Bieden podium aan duurzame koplopers (inzetten als ambassadeurs en spreker);
  • Uitvoeren van bedrijfsbezoeken (advies op maat);
  • Versterking van de branche in het cultuur-maatschappelijk speelveld;
  • Voorbeeld functie deelnemers t.a.v. niet-deelnemers.
     

 Voor de volledig tekst van het convenant klik hier.

Bron: Greenstages

LID WORDEN