•  
    Inhoud Zichtlijnen 176, januari 2018

    Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 176 in PDF.

    Lees meer

  •  
    Inhoud Zichtlijnen 173, juli 2017

    Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 173 in PDF.

    Lees meer

  •  
    Inhoud Zichtlijnen 170, januari 2017

    Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 170 in PDF.

    Lees meer

  •  
    Vijfentwintig jaar Zichtlijnen, en verder! door Jos van de Haterd, Zichtlijnen 150, september 2013

    Vijfentwintig jaar geleden verscheen de eerste nieuwsbrief waaruit het vakblad Zichtlijnen is voortgekomen. Tijd om terug en vooruit te kijken.

    Download

  •  
    Redactioneel: Afscheid, Eric de Ruijter, Zichtlijnen 104, januari 2006

    Een raar gevoel: dit is mijn laatste nummer van Zichtlijnen. Of eigenlijk was nummer 103 dat al. Nummer 104 is goeddeels gemaakt door mijn opvolger, Jos van de Haterd.

    Lees meer

  •  
    Inhoud Zichtlijnen 104, januari 2006

    Inhoud Zichtlijnen 104, januari 2006

    Lees meer

  •  
    Redactioneel, Eric de Ruijter, Zichtlijnen 76, mei 2001

    De nieuwe vormgever van Zichtlijnen, Mathilde de Vriese, hoef ik u in woorden nauwelijks voor te stellen. Zij stelt zichzelf voor middels een vernieuwd uiterlijk van het blad: een nieuwe letter voor de tekst en de koppen, een andere opmaak van het beeld en van de verschillende soorten artikelen, zodat u in een oogopslag kunt zien of u een column dan wel een hoofdartikel openslaat. Verder gaan we ook niet in de renovatie van de vormgeving: het is niet de bedoeling of nodig om het blad een totaal ander uiterlijk te geven. Daarvoor had Frank Lever al genoeg bijdragen geleverd. Ook de inhoud en de opbouw van het blad is niet gewijzigd: achterin vindt u bijvoorbeeld nog steeds de column ‘Werklicht’ van Niko Bovenberg en voorin het hoofdartikel dat ik er dit keer speciaal wil uitlichten.

    In eerste instantie zou Coen Jongsma naar aanleiding van de vuurwerkramp in Enschede een artikel gaan schrijven over de veiligheid van pyrotechnische projecten. Hij zou een dag gaan meelopen met Frans Arntz, van het bedrijf De Vierde Dimensie en voorzitter van de branchevereniging voor Professioneel Vuurwerk, Pyrotechniek en Toepassingen. Dit plan werd echter achterhaald door de werkelijkheid: er zijn nauwelijks nog pyrotechnische projecten en door het nieuwe Vuurwerkbesluit dat minister Pronk eind februari naar buiten bracht, is de kans groot dat de pyrotechniek geheel uit de theaters zal verdwijnen. De branchevereniging zelf geeft al aan dat het een goede zaak is om de algehele veiligheid onder de loep te nemen en te komen tot een heldere normering en regelgeving. Het kan zijn dat de branche zelf zich dit misschien wat laat heeft gerealiseerd, maar het besluit zoals het zich nu aandient is volgens Arntz de doodklap voor de meeste bedrijven. En dat is zonder meer merkwaardig: net als bij de ramp in Volendam is het een logische reactie om onmiddellijk streng te gaan handhaven, maar het nieuwe Vuurwerkbesluit heeft ook iets van roomser dan de paus te willen zijn. Het lijkt erop dat de minister wat dit betreft af wil van het poldermodel. En dat voelt natuurlijk gelijk als een vorm van bevoogding van een branche in de podiumkunsten en evenementenindustrie die ongetwijfeld zeer professioneel bezig is, en zich bewust is van de gevaren omdat zij per definitie te maken hebben met vuurwerk in combinatie met (grote) groepen toeschouwers. Je zou toch verwachten dat beleid ontwikkeld wordt samen met de sector – niet op basis van onmogelijke regels, maar met een wettelijk kader, waarbij een ministerie de sector zelf vraagt om te komen tot een concrete invulling. In feite zoals dat gaat bij de ontwikkeling van Arbobeleid. Natuurlijk is het niet altijd even makkelijk om alle partijen rond de tafel en op één lijn te krijgen, maar het levert in ieder geval op dat de kunstensector zelf voorstellen doet om, zoals dat in deze termen heet, te komen tot een convenant. Op die manier wordt voorkomen dat bijvoorbeeld theaters wat betreft hun hijsinstallaties vallen onder dezelfde regels als die in de haven gelden.

    U hoort nog van deze branchevereniging: begin september presenteren zij zich op de ledendag van de VPT.

  •  
    Inhoud Zichtlijnen 72, september 2000

    Inhoud Zichtlijnen 72, september 2000

    Lees meer

  •  
    Een virtueel theaterplein, Eric de Ruijter, Zichtlijnen 72, september 2000

    De website van Zichtlijnen (www.zichtlijnen.nl) is alweer een paar jaar geleden gerenoveerd. In de huidige opzet is het mogelijk het archief te raadplegen, het bestand van Wie is wie in te zien, via links relevante website te bezoeken, ingezonden brieven te sturen of overtollige appratuur zonder commercieel oogmerk te koop aan te bieden.

    Lees meer

  •  
    Inhoud Zichtlijnen 68, januari 2000

    Inhoud Zichtlijnen 68, 2000

    Lees meer

  •  
    Beursberichten, Zichtlijnen 68, januari 2000

    PQ-paviljoen en VPT-info, Prijsuitreiking, Doeken te koop, Zichtlijnen en Lezingen op de Vakbeurs.

    Lees meer

  •  
    Inhoud Zichtlijnen 67, november 1999

    Inhoud Zichtlijnen 67, november 1999

    Lees meer

  •  
    Voorwoord, Freek van Duijn, Zichtlijnen 46, mei 1996

    Uw hoofdredacteur vond mijn voorwoorden van de laatste tijd zo somber. Ik herkende dat wel. Ik hield hem voor dat dat lag aan de tijd van het jaar, mid-winter, een beetje somber weer, vroeg donker, vrijwel nooit daglicht te zien en zo. Fel licht schijnt tegen deze depressieve gevoelens te helpen. Zo heb ik begin januari regelmatig met open ogen onder een hoogtezon gelegen. Maar helaas, het heeft niet geholpen, ik blijf somber ook nu de bomen langzaam beginnen te ontluiken en de eerste krokussen hun best doen om te gaan bloeien.

    Ik weet waar dat bij mij aan ligt. Het komt door de verbijsterende hoeveelheid regelgeving die de laatste jaren op ons is afgekomen. De helft van deze regels valt nog niet eens te bevatten. Of we zijn er nog niet aan toe gekomen ze in te passen in de bedrijfskolom.

    De regels van de Arbeidtijdenwet zijn alleen nog maar toe te passen met behulp van een computerprogramma, dat begint te piepen als je in de tourneeplanning een voorstellingsdag boekt op een zodanige plek dat je een tweede technische ploeg moet inzetten. Iedereen is bezig te ondervinden welk effect de wet heeft. De resultaten van dit onderzoek zullen we aan het eind van het seizoen wel weten, maar de consequenties die de wet heeft voor de tournees van volgend jaar niet.

    In het kader van de afschaffing van de ziektewet is het effectief omgaan met de regels van de Arbowet urgent geworden: ziekmeldingen, re-integratieplannen, risicoanalyses en zo nog een aantal papieren tijgers die geld kosten. Op zich niet verkeerd, maar wel behoorlijk onzinnig in een sector waar het ziekteverzuim bijzonder laag is. De WBEAA – oftewel de wet met de f. 25.000,- boete voor wie zich er niet aan houdt – eist een registratie van het aantal allochtonen in de organisatie, met een bijpassend werkplan om de niet-evenwichtige situatie in de komende jaren bij te sturen.

    Wat dacht u van de administratie die nodig zal zijn om de Btw-verlaging te innen, of van de registratie van de paspoorten voor het geval je een illegaal in huis hebt, of van al die treinkaartjes van freelancende acteurs; de kasten puilen uit en je moet het allemaal tien jaar bewaren.

    Het is erg en veel.
    En ik zou me zo graag verzetten, tegen de regels, tegen de verplichtingen, tegen deze wurgende, niet opleverende  administratieve monstrums. Maar helaas, voor al die regels zijn goede, belangrijke argumenten aan te voeren, ze zijn van belang voor een goede volksgezondheid, het welzijn van al die werkers. En als je in verzet gaat dan ben je bezig met achterhoedegevechten, je wordt versleten voor een ouderwetse liberale werkgever en zo krijg je nog wat pijnlijke kreten te horen.

    Maar verzet is inherent aan theater maken: niks regels, niks vastgelegd van zo moet het, niks rust, gezondheid en verplichte registratie, vrijheid zonder regels, onderzoeken, plezier maken, grenzen overschrijden en je neus stoten.

    En daar wordt ik nou zo somber van: de regels gaan klemmen, nog even en het theater wordt een reservaatkunst, slechts te genieten op door de overheid vastgestelde momenten, gespeeld door goedgekeurde kunstenaars, met de juiste achtergrond, met de juiste opleiding, in op de juiste wijze geventileerde gebouwen enzovoorts.

    Ik ben blij dat de zomer er aankomt, want dan gaat mijn depressie vanzelf over. Want dan zie je op straat nog voldoende theatergekken die zich van niets wat aantrekken, niet eens bewust protesteren, maar gewoon doen, spelen zonder vangnet, staartverplichtingen en WULBZ.

  •  
    Adverteerders in dit nummer, Zichtlijnen 46, mei 1996

    Adverteerders in dit nummer

    28 Ampco Audio Products
    41 Audio Electronics Mattijsen
    46 Audio Pro Nederland
    27 Aukes Theatertechniek
    5 W. Beyne & Zn.
    25 Cegelec AEG
    40 Delta-L
    45 Fiesta technici
    38 & 39 Flashlight
    46 Focus Showequipment
    2 Ron de Groot Theatertextiel
    34 Holland Audio Import
    2 Huizenga Interchair BV
    8 Jansen & Jansen
    4 Jezet Seating
    10 Kunst & Cultuur
    22 Mill Music Showequipment
    12 P.A. van Maaren & Zn.
    17 Perspekt
    48 Philips Nederland
    28 Rolight
    40 Thyssen De Reus
    33 Selectronic
    44 Sennheiser Nederland

  •  
    Inhoud Zichtlijnen 46, mei 1996

    Inhoud Zichtlijnen 46, mei 1996

    Lees meer

  •  
    Trekkenwandinstallaties: gebruiksonderzoek, Rinus Bakker en Jeroen Seeboldt, Zichtlijnen 46, mei 1996

    In het volgende nummer van Zichtlijnen gaat een driedelige serie over normering en benaming van trekkenwanden van start. Om tot overeenstemming over de normen voor de installaties en het gebruik ervan te komen, willen de schrijvers van die reeks graag inventariseren hoe de trekkenwanden in de praktijk gebruikt worden. Wij doen daarom een oproep aan iedereen die een trekkenwand in huis heeft om de enquête in te vullen en op te sturen.

    Lees meer

  •  
    Rectificatie, Zichtlijnen 33, februari 1994

    In het artikel over het nieuwe decoratelier in Rotterdam, Vorm en Decor, in Zichtlijnen 31, oktober 1993 stond te onrechte vermeld dat Theo Boskamp en Ben van de Knaap de nieuwe eigenaren zouden zijn.

    Lees meer

  •  
    Inhoud Zichtlijn 12, augustus 1990

    Inhoud Zichtlijn 12, augustus 1990

    Lees meer

  •  
    Inhoud Nieuwsbrief 2, november 1988

    Inhoud Nieuwsbrief 2, november 1988

    Lees meer

  •  
    Inhoud Nieuwsbrief 1, september 1988

    Inhoud Nieuwsbrief 1, september 1988

    Lees meer

  •  
    Inhoud Podium, jaargang 1, nummer 4, december 1983

    Inhoud Podium, jaargang 1, nummer 4, december 1983

    Lees meer

  •  
    Inhoud Podium, jaargang 1, nummer 1, mei 1983

    Inhoud Podium, jaargang 1, nummer 1, mei 1983

    Lees meer

LID WORDEN