NIEUWS

02-03-2022

Nieuw hoofdstuk voor Sennheiser

Na meer dan 50 jaar in de consumenten audiobusiness, richt Sennheiser zich nu volledig op professionele audio, met een deal om zijn consumentenactiviteiten te verkopen aan de Zwitserse multinational Sonova.

“Dit was het resultaat van een duidelijk strategisch proces”, zegt Daniel Sennheiser. “We hebben gekeken naar waar we goed in zijn, als familiebedrijf, technologiegericht en innovatiegericht audiobedrijf. Aan de consumentenkant waren we jarenlang zeer succesvol toen dit een nichemarkt was, gericht op audio en technologie. Tegenwoordig is het een markt die zich richt op interoperabiliteit met grote ecosystemen - op integratie met Google-, Amazon- en Apple-apparaten. Het is een markt geworden waar grootte heel belangrijk is en niet zozeer technische differentiatie.”

Aan de pro-kant zijn de dingen anders. “Audio en betrouwbaarheid zijn erg belangrijk, net als Made in Germany, de kwaliteitsbelofte en de innovatiemogelijkheden die we hebben. Daarom denken we dat we heel goed voorbereid zijn om de komende 50 jaar succesvol te zijn in het professionele veld.”

Nu de verkoop van de consumentenbusiness is afgerond, hebben de drie bedrijfsdivisies van het bedrijf – Pro Audio, Business Communications en Neumann – de mogelijkheid om strategieën uit te voeren die in de afgelopen 12 tot 18 maanden zijn ontwikkeld met alle middelen en focus die ze nodig hebben. En alle drie hebben ze verschillende strategieën.

“Op het gebied van pro audio zien we een grote kans voor groei op het gebied van audio voor video. Tegelijkertijd heeft de traditionele professionele business, die vooral draait om grote multi-channel systemen, de mogelijkheid om te worden aangevuld met meer software”, voegt Daniel toe. “Met Evolution Wireless Digital hebben we al een glimp laten zien van wat dat is, maar dat bevindt zich nog steeds in het lagere segment van dat bedrijf. We zullen de komende jaren in de loop van de tijd meer producten laten zien die digitaal mogelijk zijn in echte, hardcore, professionele, meerkanaalssystemen.”

In zakelijke communicatie is de strategie om in de meeste vergaderruimten en klaslokalen over de hele wereld te zijn. Dat vereist een aanzienlijke uitbreiding van de productportfolio van het bedrijf. "Altijd met het voordeel van Sennheiser met een opmerkelijke audio-ervaring en tegelijkertijd agnostisch voor alle systemen, of met iedereen spelen", voegt Daniel toe.

De strategie voor Neumann omvat het toevoegen van de microfoons en luidsprekers waar het bekend om staat met uitbreiding naar nieuwe gebieden. "Daar kijken we echt naar het aandeel in de portemonnee van onze klanten en hoe we meer van de waardestroom kunnen dekken met hardware en software van een professionele productiestroom", zegt Andreas Sennheiser.

Bron: AV Magazine. Lees hier het volledige artikel in het Engels.

LID WORDEN