NIEUWS

06-12-2021

OISTAT Architecture Meeting Presentation

OISTAT Architecture Meeting | Presentation by Sheng-Yuan Huang & Roger Watts.

Bekijk hier de online presentatie van de Architectuur commissie van de afgelopen editie van OISTAT terug.  Waarin Sheng-Yuan Huang verteld over zijn aanpak bij de Cloud Gate Dance Theatre in Taiwan en Roger Watt geeft een inkijk in de ontwikkeling van het Bridge Theatre in Londen.

Ten eerste introduceerde Sheng-Yuan Huang zijn aanpak bij de Cloud Gate Dance Theatre in Taiwan. Het ligt iets buiten Danshui en versmelt met het landschap met alleen de theaterluifel die boven een groen lager gebouw uitsteekt. Het oorspronkelijke studio-theatergebouw (hergebruikt na een brand in 2008) herbergt nu repetitieruimtes en technische ruimtes en is aan de zijkant en naar boven uitgebreid met het nieuwe podium zwevend boven de ondersteunende accommodatie met aan drie zijden ramen. Het nieuwe gebouw is in 2015 geopend. In plaats van deze ramen te maskeren, wordt het uitzicht verwelkomd in de producties. De schuin geplaatste 450 zitplaatsen bieden een uitstekend zicht op het podium en uitzicht naar buiten. De openbare ruimtes voelen heel open aan en een verlengstuk van het landschap en de buitenruimtes worden gebruikt voor spontane optredens en vieringen.


Ten tweede introduceerde Roger Watt van Haworth Tompkins Architects het Bridge Theatre in Londen. Waarbij een verplichting voor de ontwikkeling van luxe woningen was dat de begane grond bestemd zou zijn voor ‘culturele doeleinden’. De London Theatre Company onder leiding van Sir Nick Hytner en Nick Starr greep de kans aan om een ​​nieuw 'West End'-theater met 900 zitplaatsen te creëren, maar in de buurt van de karakteristieke Tower Bridge, vandaar de naam. De ontwikkelaars hebben hun kosten geminimaliseerd door een omhulsel voor cultureel gebruik te leveren, waarvan werd aangenomen dat het een galerij was in plaats van een theater, dus er was geen akoestische isolatie. Het theater moest daarom worden gebouwd als een ‘doos in een doos’.
Haworth Tompkins nam een ​​theatervorm aan waarin de intimiteit van het Royal Court Theatre werd gecombineerd met de Young Vic (beide in Londen), waarbij de nadruk lag op het minimaliseren van de verticale afstand tussen de galerijen. Deels was dit een ontwerpnoodzaak en deels een noodzaak om drie galerijen in de kelderruimte te krijgen. De put is gevuld met TAIT-dek dat slechts één poot per knooppunt gebruikte. Dit geeft een aanzienlijke flexibiliteit in plaatsing en opstelling.
Om de balkons zo ondiep mogelijk te maken is ervoor gekozen om de hele zaal in staal te maken. De Stage Technologies-divisie van TAIT werd geselecteerd voor gedetailleerde ontwerp- en bouwcontractanten voor het auditorium. De hele structuur werd geprefabriceerd, afgewerkt en met alle vloerbedekkingen en balustrades op hun plaats. De wanden zijn gemaakt van verticale caissons om de luchttoevoerpaden en kabeldalen te vormen.

LID WORDEN