NIEUWS

25-04-2019

Online tool geeft bezoekers en leveranciers festival inzage in CO²-uitstoot

Tijdens de paasdagen vond het Amsterdamse festival DGTL plaats. Bezoekers werden door de organisatie aangemoedigd de CO₂-uitstoot van hun reis te berekenen en te beprijzen. Met een campagne voorafgaand aan het evenement wilde DGTL het milieubewustzijn van bezoekers vergroten. Het festival wil in 2020 volledig circulair zijn; afvalvrij en klimaatneutraal. Recent ontvingen Xander Kotvis en Jasper Goossen, medeoprichter van DGTL, de International Greener Festival Award en mogen ze zich het duurzaamste festival ter wereld noemen.

Na afloop van de 2013-editie bleef de organisatie achter met een hoop spullen: bandjes, muntjes en bekers. Het frustreerde dat er geen oplossing voor het plastic gevonden kon worden en men besloot het in te zamelen en er prullenbakken van te laten maken. Dat is waar de DGTL Revolution programma begonnen is.

Inmiddels zijn er tal van initiatieven:
Circular foodcourt 3.0, giving back to the city, eco toilets, Innovest, sustainable artist handling, hardcups, smart energy plan, meat-free, circular innovation, material flow analysis, resource management, recycled decoration & art, Semilla Sanitation Hub, ECO Coin en algae shots & smoothies. Zie hier voor toelichting.

Hier kunnen bezoekers, leveranciers en artiesten hun CO²-uitstoot berekenen.

De webtool registreert niet alleen de CO2-emissie van individuele gebruikers, maar óók de real time uitstoot van alle deelnemers aan het festival bij elkaar. Nadat festivalgangers hun CO2-uitstoot hebben berekend, krijgen ze daarom de mogelijkheid dit te compenseren door een circulair project te ondersteunen. Hierbij kunnen ze kiezen tussen COzero en TreesForAll.

Bron: ABN AMRO Insights, DGTL, Pretwerk

LID WORDEN